Hem descobert l’Antàrtida

La Jornada de portes obertes que vàrem organitzar a l’escola la primera setmana de desembre ha estat una oportunitat per a que, entre tots, descobríssim aquest continent glaçat tan sorprenent com desconegut.

Tots els visitants van poder participar en els tallers dinamitzats pels alumnes i visitar una exposició cedida per l’ICM, el nostre partner, amb exemplars i mostres recollides pels investigadors en diferents campanyes antàrtiques.

Així, de la mà de Josep Maria Gili, ecòleg marí i investigador del CSIC, amb l’ajuda dels alumnes de 6è, van desvetllat com s’ho feia la vida per obrir-se pas en aquest hàbitat tan hostil. Els visitants van poder veure exemplars d’estrelles gegants, peixos de gel, esponges, krill, mostres de fitoplàncton atrapat al gel, paquets fecals, entre d’altres. I és que el gegantisme, la longevitat, la cura parental i l’antiguitat són característiques específiques dels éssers vius antàrtics.

En relació als tallers, tots els infants, des de P3 a 6è, van comunicar el resultat de les seves investigacions en els diferents projectes científics duts a l’aula a l’entorn d’una pregunta investigable.

El fet de comunicar el que havien après els alumnes en els diferents projectes, va més enllà de ser una mera exposició. És el tancament a un procés iniciat a l’aula i orientat a que els infants vagin construint un entramat d’idees que els serveix per interpretar els fets i els fenòmens que els envolten. En definitiva, per a que vagin confegint models mentals que van evolucionant a mesura que nous fenòmens i contextos els fan trontollar novament.

Tots els visitants, famílies, docents d’altres escoles, membres de la universitat, inspecció del Departament d’Educació, representants de l’Ajuntament de la nostra ciutat, representants de la Fundació Bofill, científics de l’Institut de Ciències del Mar i una delegació de 20 mestres de Palma de Mallorca varen coincidir en les seves valoracions.

Finalment, el Programa Super3, de Televisió de Catalunya va cobrir l’esdeveniment fent un reportatge que s’emetrà properament.

Ja us mantindrem informats!