UN SUBMARÍ A L’ESCOLA

Un submarí a Tanit

La darrera setmana de novembre vàrem gaudir de la presència d’un submarí al pati de l’escola. Era una maqueta del submarí d’investigació Yago cedida per l’ICM, el nostre partner Magnet.

Ha estat una oportunitat única no només per conèixer de primera mà la feina dels científics que s’endinsen en les profunditats sinó també per compartir el resultat de les nostres investigacions.

Tots els cursos des de P3 fins a 6è de primària van fer una recerca i experimentació a partir d’una pregunta investigable que els havia suggerit la presència del submarí.

Van respondre a preguntes com: Tot el que hi ha al fons del mar són éssers vius? Com és que la terra no absorbeix el mar? Com podem ajudar a disminuir la contaminació al mar? Com és un gra de sorra?, entre d’altres.

El resultat d’aquestes investigacions es va mostrar en una exposició en la que els propis alumnes eren els experts divulgadors de la seva feina. Els alumnes de 6è, a més, van ser els encarregats d’explicar el submarí a tothom que ens va visitar.

El darrer dia vam comptar amb la presència de l’Alcaldessa, el primer Tinent Alcalde, la Inspectora del Departament, representants de la Fundació Bofill i científics de l’Institut de Ciències del Mar Tots plegats i acompanyats d’algunes famílies vàrem poder gaudir d’un cafè, te i pastissos.

A continuació, us oferim una breu explicació que detalla l’orientació de les investigacions i les conclusions a les que van arribar els nostres alumnes.

Els nens i nenes d’educació infantil han experimentat i investigat en diverses estacions «la platja Tanit»: sorres variades, petxines i cargols marins, aigua dolça i salada… Varen sorgir molts dubtes i preguntes i, guiats per la curiositat, han investigat l’ésser viu: l’interior del peix a P5 ; el viatge de la gota d’aigua i un granet de sorra a P4 i P3 seguint el model matèria.

Els nens i nenes de primer han investigat l’hàbitat marí modelant la idea inicial sobre el que és un ésser viu distingint-lo del que no ho és. Després, s’han centrat en el dofí continuant la investigació a partir de la pregunta investigable: «Com és que el dofí viu al mar i també pot sortir a la superfície?».

Els alumnes de segon van classificar les preguntes de la conversa inicial sobre com es formen els planetes, les estrelles, la lluna, les forces i moviments, i la llum. Aprofitant la visita del submarí, van començar a investigar fins on arriba la llum del sol dins de la terra i del mar. A partir d’aquí van aprofundir en les qualitats de la llum i la seva relació amb els éssers vius tant terrestres com marins i com condiciona tant a plantes com als animals.

A partir de la notícia «La increïble aventura de les anguiles del riu Besòs», la classe de 3r van investigar el llarg viatge que fan aquests animals per reproduir-se i com els afecta la contaminació de les aigües.

A quart s’han centrat en els impactes que l’abocament indiscriminat de plàstic té en la biodiversitat dels oceans i com aquests residus fins i tot afecten en la configuració del relleu.

En el projecte de 5è, basat en el model geològic, s’ha investigat la tectònica de plaques i la configuració del relleu arribant a la idea que hi ha canvis geològics sobtats (vulcanisme, terratrèmols), mentre d’altres són més lents, tot interelacionant-los, arribant a entendre aquesta realitat tan complexa.

Finalment els alumnes de sisè, a partir de la pregunta «Com és que flotem millor al mar que a la piscina» ha investigat fins descobrir el concepte de densitat, salinitat, pressió i temperatura tot fent la transferència als corrents marins i com aquests condicionen el clima del planeta i els organismes que habiten en el medi marí.

Educació Infantil                                           Primer

Segon                                                        Tercer